Ι. ΞΕΝΑΚΗΣ
Όσοι
δεν είναι εξοικειωμένοι με τα
αριστουργηματικά έργα του αλλά και όσοι
είναι, πάντα αιφνιδιάζονται με τις νέες
συγκινήσεις που προσφέρουν. Ο Ιάννης
Ξενάκης -ο πρωτοπόρος «νεοπυθαγορειος»
όπως έχει χαρακτηριστεί-αποτελεί
ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης ως ο κύριος
δημιουργός που συνδυάζει με οπτικά
ερεθίσματα την εικόνα, τον λόγο, την
κίνηση, τη μουσική και γενικά τον ήχο
σε συνάφεια με την εικαστική πλέον χρήση
της τεχνολογίας, αυτό που ανέφερε
κα
ι ο ίδιος, με τον όρο «πολύτοπα» (Ο
όρος έχει και μαθηματική σημασία,
λειτουργώντας ως αναφορά στα πολύτοπα
της ευκλείδειας γεωμετρίας.
Η
εικαστική εργασία μου είχε ως αρχική
πηγή έμπνευσης την επαφή μου στην αρχή
της δεκαετίας του ΄80 με τα «Πιθοπρακτά»
στα οποία ο Ι. Ξενάκης εφάρμοσε νόμους
της θερμοδυναμικής που περιγράφουν τη
συμπεριφορά ενός αερίου κάτω από
συγκεκριμένες συνθήκες (κατανομή
Maxwell-Boltzmann), αντιστοιχώντας παραμέτρους
της μουσικής με τη συμπεριφορά των
μορίων ενός αερίου.
Οι πρώτες τεχνικές με υδατοχρώματα, στην πορεία μετασχηματίστηκαν μέσω της εικαστικής τεχνολογίας με την «ποιητική» λεπτότητα που επιτρέπει να πειραματιστείς ελεύθερα.
Οι πρώτες τεχνικές με υδατοχρώματα, στην πορεία μετασχηματίστηκαν μέσω της εικαστικής τεχνολογίας με την «ποιητική» λεπτότητα που επιτρέπει να πειραματιστείς ελεύθερα.
Εκτός
από την Oresteïa, έχουν δημιουργηθεί τα
έργα «Diamorphoses» " Andromeda" και
"Terretektorh" ενώ ακολουθούν
τα έργα, "Dmaathen" (for oboe and percussion) και
«Psappha»
*(για solo percussion, performed by Ying-Hsueh Chen)
*(για solo percussion, performed by Ying-Hsueh Chen)
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθηνών
για παιδική χορωδία, μικτή χορωδία
(18 γυναίκες και 18 ανδρικές
φωνές)
piccolo
φλάουτο, όμποε, κλαρινέτα μικρά,
κοντραμπάσο κλαρινέτο, Τούμπα,
κρουστά
και βιολοντσέλο.
Δημόσια
πρώτη εκτέλεση:
4η
και 6η Οκτωβρίου 1987 Φεστιβάλ Musica
Στρασβούργο, Sainte Aurélie εκκλησία
l'Atelier
du Rhin και Réalisations
Internationales.
Agamemnon
Kassandra
Agamemnon
(Suite Et Fin)
Les
Choephores
Les
Euménides
Oresteïa
composed for children choir,
mixed
choir (minimum 18 female and 18 male voices, or multiples),
piccolo
flute, oboe, small clarinet, contrabass clarinet, tuba,
percussions
and cello.
Ensemble
De
Basse-Normandie
[Vocal]
Ensemble
Vocal D'Anjou
Conductor
[Choirs]
Robert
Weddle
Conductor
[Ensemble
De Basse-normandie]
Dominique
Debart
Choir
[Children]
Maîtrise
De Colmar
Public
spectacle recorded
4th and 6th October 1987
4th and 6th October 1987
at
Festival Musica Strasbourg,
Sainte Aurélie Church by Radio-France,
Sainte Aurélie Church by Radio-France,
produced
by l'Atelier du Rhin
and Production
and Production
Artistique
Réalisations Internationales.
World
premiere integral recording.
Collection
Salabert Actuels.
Videoart
Thanasis Panou
video
«Diamorphoses»
(Ο Ξενάκης δημιουργεί έναν ήχο-κόσμο με το έργο του να συνδυάζει το βίαιο θόρυβο από αεριωθούμενες μηχανές, τρένα και σεισμικές δονήσεις)
Iannis Xenakis
compostion Diamorphoses for 2-track tape & at least 4 loudspeakers.
Taken from the Adventures In Sound compilation on EL Records.
The sound-world Xenakis designed for this work combines the violent noises of jet engines, trains, and an earthquake with high bell-like sounds. The contrasting character of these sonic layers interacts with shifting densities and successions of events to produce a complex, yet balanced form. The equilibrium of high, sharply defined sounds and low, continuous ones is made manifest in the overall architecture; the outer passages are dominated by the roaring, sustained sounds framing a central section of more discontinuous, shifting textures of bells and many other sonorities.
Iannis
Xenakis
Voyage Absolu des Unari vers Andomede-1989 (2/2)
Voyage Absolu des Unari vers Andomede-1989 (2/2)
video
"
Andromeda"
(Το
τελευταίο έργο που δημιούργησε με το
σύστημα της Πολυαγωγίας (UPIC). Ο τίτλος
παραπέμπει σε ένα φαντασιακό ταξίδι
στον άγνωστο χώρο, ενός χαρταετού προς
το γαλαξία της Ανδρομέδας.
This
is the last work made with the Upic system.
The
title suggest the imaginary space trip of a kite toward the galaxy of
Andromeda.
The
piece consist of various episodes while the kite crosses the stars.
es
la última obra que xenakis realizó con el Sistema de composición
gráfico Upic ( Unidad Poliagógica de Informática del CEMAMu) El
título refiere, siguiendo especialista griego Nikolas Valsamakis, a
un imaginario viaje espacial de un cometa hacia la galaxia de
Andrómeda. La obra consta de varios episodios que "narran"
el viaje del cometa a través de las estrellas.
Ariel
González Losada
Iannis Xenakis
"Terretektorh"
video
für
Orchester–Cresc Part II
Biennale für Moderne Musik
hr-Sinfonieorchester
Dirigent:Matthias Pintscher
Live aus der
Böllenfalltorhalle,
Darmstadt -26.11.2011
Videoart
Thanasis Panou
ΙΑΝΝΗΣ
ΞΕΝΑΚΗΣ
Η
σύγχρονη επιστημονική θεωρία των
«μεγάλων αριθμών», εστιάζεται στη λογική
αρχή, ότι όσο πιο πολλά είναι κάποια
φαινόμενα, τόσο περισσότερο τείνουν σε
κάποιο συγκεκριμένο στόχο. Όσο πιο
ανοικτό «βλέμμα» έχει ο δημιουργός και
ως προς τα άλλα είδη εικαστικής, ηχητικής,
κινητικής και γραπτής δημιουργίας τόσο
πιο ουσιαστικά πλησιάζει το κέντρο της
έκφρασης που ως ενιαίο σύνολο των
ανθρώπινων αισθημάτων ,προσφέρει
διαφορετικές τεχνικές προσέγγισης. Το
θρόισμα των φύλλων ενός δέντρου, η
οχλοβοή μιας διαδήλωσης, το τερέτισμα
των τζιτζικιών και οποιοδήποτε φυσικό
ερέθισμα μετατρέπεται σε εικαστική
δημιουργία.
Ο
Ιάννης Ξενάκης μέσω της Πολυαγώγιας,
δημιούργησε έτσι, μια εκπληκτική σύνθεση
«ηχητικών μαζών», «συμπάντων» ή
«γαλαξιών». Ο Ιάννης Ξενάκης
(Iannis Xenakis,1922-2001)
υπήρξε ο σημαντικότερος πρωτοπόρος της
Πολυαγωγίας, αναπτύσσοντας συνθετικές
μεθόδους συσχέτισης των τεχνών, μουσικής
και μαθηματικής μεθοδολογίας (μέσω της
χρήσης μοντέλων από τη θεωρία των
συνόλων, τη θεωρία των πιθανοτήτων, τη
θερμοδυναμική, τη Χρυσή Τομή, την
ακολουθία Φιμπονάτσι κ.ά).
Δημιούργησε
νέους όρους στο σύγχρονο αίτημα ενότητας
επιστήμης και τέχνης με υπόβαθρο την
φιλοσοφία (κυρίως τον Πλάτωνα) και τα
μαθηματικά μοντέλα και δικαίως
χαρακτηρίστηκε ως «νεοπυθαγόρειος».
Με το έργο του «Μεταστάσεις-για 61
όργανα-1955) έδωσε μια νέα διέξοδο στη
σειραική και μετασειραική μουσική, ενώ
οι άλλοι δημιουργοί μετά τον Β΄Παγκόσμιο
πόλεμο είχαν στραφεί στον μεταμοντερνισμό
(εμμένοντας στην τονικότητα και
αναμιγνύοντας παλιά και νέα ύφη, «σοβαρή»
και «δημοφιλή» μουσική).
Όπως όμως, οι περισσότεροι νεωτεριστές–επαναστάτες, αντιμετώπισε μεγάλη κριτική σε σημείο να θεωρηθεί εχθρός για την επικρατούσα σταθερή πολιτιστική τάξη της εποχής του.
Μάλιστα ο Γάλλος Πιέρ Μπουλέζ και ο γερμανός Καρλχάιντς Στοκχάουζεν, το βαρύ πυροβολικό της ευρωπαϊκής μουσικής πρωτοπορίας, τον χαρακτήρισαν «ηλίθιο» μετά την έντονη κριτική που άσκησε με το κείμενό του «Η κρίση της σειραϊκής μουσικής».
Όπως όμως, οι περισσότεροι νεωτεριστές–επαναστάτες, αντιμετώπισε μεγάλη κριτική σε σημείο να θεωρηθεί εχθρός για την επικρατούσα σταθερή πολιτιστική τάξη της εποχής του.
Μάλιστα ο Γάλλος Πιέρ Μπουλέζ και ο γερμανός Καρλχάιντς Στοκχάουζεν, το βαρύ πυροβολικό της ευρωπαϊκής μουσικής πρωτοπορίας, τον χαρακτήρισαν «ηλίθιο» μετά την έντονη κριτική που άσκησε με το κείμενό του «Η κρίση της σειραϊκής μουσικής».
Ο
Ιάννης Ξενάκης, ο μεγάλος αυτός πρωτοπόρος
απέκτησε φανατικούς θαυμαστές αλλά και
επικριτές ακόμη και στους εκτελεστές
των έργων του γιατί απαιτούσαν
υπερβολική δεξιοτεχνία!
Σήμερα,
ειδικά διαμορφωμένοι χώροι σε όλο τον
κόσμο, φιλοξενούν πολυμεσικές εγκαταστάσεις
στις οποίες ο δημιουργός συνδυάζει
με οπτικά ερεθίσματα την εικόνα, τον
λόγο, την κίνηση, τη μουσική και γενικά
τον ήχο, με την εικαστική πλέον χρήση
της τεχνολογίας, αυτό που ανέφερε
ο Ξενάκης, με τον όρο «πολύτοπα»
(Ο όρος
έχει και μαθηματική σημασία, λειτουργώντας
ως αναφορά στα πολύτοπα της ευκλείδειας
γεωμετρίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου